onsdag 29. juni 2011

Bruk av SlideShare

I forbindelse med Øving 4 i faget IKT og læring, har jeg, for første gang, vært bidragsyter til SlideShare.
Jeg kjenner noe SlideShare fra tidligere, da jeg har hatt nytte av andre sine innlegg her, men altså: For the first time: Jeg har lagt ut en liten presentasjon.

Jeg presiserer: Innholdet i denne presentasjonen var , denne gang, ikke det viktigste for meg. Denne gangen var det fokus på å få lagt ut en presentasjon.
Tema for presentasjonen min var: Erfaringer med bruk av programmet Camtasia. Jeg lastet ned en gratis prøveversjon fra nettstedet: http://www.techsmith.com/camtasia/. Dette var helt kurant, og jeg var raskt igang med å teste ut Camtasia til videoproduksjon.
Min enkle og korte presentasjon av erfaringer med Camtasia ligger her: Erfaringer fra bruk av camtasia recorder

Det var svært enkelt å laste opp min presentasjon til SlideShare. Ingen tekninske vanskeligheter her, og svært intuitivt det hele.

Jeg kjenner ikke innholdet i SlideShare godt, men etter litt kikking og søking ser jeg at her ligger det mye, mye stoff.
For moro, så søkte jeg på stikkord Fronter, og fikk da opp mange treff.  Her er det mye. Jeg har nå fått litt inspirasjon til å fortsette med dette, derfor jobber jeg videre her til høsten.  Gleder meg til å bli bedre kjent med SlideShare.

SlideShare er en fin måte å dele presentasjoner på. Det er et åpent system, tilgjengelig for alle.

Selvfølgelig kan SlideShare brukes i undervisningssammenheng. Det er flott at det er muligheter for å kommentere på presentasjonenen, og elevene kan lett linke til presentasjoner fra Facebook. Meeeeget enkelt.
Jeg har en Facebook-konto som jeg bruker med elevene mine, ikke en personlig facebook-konto, men en Mattelærer-Irene-konto. Her kan jeg enkelt distribuerer linker til aktuelle presentasjoner som jeg vil at elevene skal gå igjennom. Her kan de da kommentere direkte på SlideShare, eller de kan kommentere i Facebook. Interessant. Dette vil jeg prøve ut på elevene mine kommende skoleår.

1 kommentar:

  1. Flott SlideShare-presentasjon du har laget. Det er mulig å inkludere en SlideShare-presentasjon på bloggen din, se denne: http://www.slideshare.net/guest66ae43/how-to-add-power-point-presentations-to-blogger
    God idé å oppfordre elevene til å linke til presentasjoner fra sin Facebook-vegg!

    SvarSlett