onsdag 29. juni 2011

Videosnutt produsert med Camtasia

I forbindelse med Øving 4 i faget IKT og læring, har jeg produsert min første lille videosnutt i programmet Camtasia. Tema for Videosnutten er: Bruk av Førstesideverktøyet i Fronter.

Førstsideverktøyet kan gjør informasjon i Fronter lettere tilgjengelig for elevene. Ved å bruke Førsteside-verktøyet vil inngang til fagrom gjøres "penere". Jeg har selv benyttet Førstesideverktøyert i flere år, og syntes dette er et godt verktøy. Målgruppen min for videoen er min kollegaer på skolen (Jobber i videregående skole).
Kanskje jeg våger å distrubere videoen til mine kollegaer ved oppstart av neste skoleår? Kan min video bli en liten teaser kanskje og inspirere flere til å treste ut verktøyet?

Erfaringene mine fra arbeidet er kort skissert i denne presentasjonen: Erfaringer fra bruk av camtasia. (på SlideShare)

For de av dere som ønsker å ta en titt på videosnuten min, så finner dere den her på Youtube: Førsteside Fronter

Dersom dere ønsker link til Fronter sin egen YouTube-video om verktøyet, så kan dere se her: Fra Fronter: Førstesideverktøyet

1 kommentar:

  1. Jeg synes absolutt du skal prøve å dele videoen med dine kollegaer. Det er viktig at noen tar første steg, og så kommer mer avansert innhold og teknikker etterhvert. Begynn enkelt - det er også veldig mye riktig i utsagnet "Keep it simple". Jeg ser at du zoomer i videoen din. Det er veldig fint. Da blir det mye lettere å følge med, og du skaper også litt liv i videoen. 9 minutter er litt langt, men ikke noe problem om temaet er relevant for den som ser på, og det kan en jo anta med denne type videoer (her kjemper du ikke om seerens oppmerksomhet, men kan anta at seeren er interessert i å se og lære hele veien). Synes du har et behagelig tempo med god muntlig forklaring. En veldig fin film. Hvis du skulle gjøre det enda mer profft i neste film, så kan du prøve å legge på titteltekst slik at navnet ditt fremgår de første sekunder av filmen (eller på slutten) og gjerne ha en tittel/agenda som vises. Så får seeren tydelig se hva den handler om. Oppsummert: Veldig bra og en video du med stolthet kan vise fram til andre! Den vil trolig være nyttig og hjelpe andre til å bruke Fronter bedre. Spre gjerne til kollegaer og andre!

    SvarSlett