fredag 18. mars 2011

Hva lærte jeg av å jobbe med Øving 2 Digitale tester ?

Jeg har arbeidet med enkle digitale tester tidligere. F.eks har det vært svært nyttig å bruke anonyme digitale tester til å evaluere undervisning. Elevene svarer raskt, de får være anonyme, det er lett å få oversikt over svar og det er ingenting papirarbeid. Elevene liker slike digitale tester. Dette er også tilbakemelding fra en kollega ved skolen som har brukt digitale tester en periode.

I forbindelse med denne øvingen har det vært lærerikt å se de ulike måtene som digitale tester kan lages. Det har vært inspirerende å se andre medstudenter presentere ulike løsninger. Jeg har slev tatt flere av testene, og det var mye bra.

Vi bruker Fronter som LMS ved vår skole. Jeg har derfor ikke lagt mye energi i å implementere avanserte spørsmålstyper i min test i It's learning, men: Har fått mange gode tips ved å se på testene som medstudenten har laget.

Jeg ønsket å lage en digital test som kunne være et hjelpemiddel for Vurdering for læring, og jeg ville fokusere på gode tilbakemeldinger til elevene dersom de ikke visste riktig svar på spørsmålene.

Elevene mine i Matematikk R1 er lite trent på å vurdere teoretisk tekst. De er gode på vanlige øvingsoppgaver, men de er ikke gode på teori-stoff og bl.a bevisførsel. De er heller ikke godt trent i alternative metoder for å øve til prøver
Jeg ønsket derfor å lage en test for å øve til summative prøver på en annen måte. Jeg fokuserte på teoretiske utsagn, og så ville jeg linke ulike deler av pensum til de ulike oppgavene.

I ettertid ser jeg at en slik type test som jeg vil lage kan sammenlignes med implementere en læringssti. Jeg ser fra Øving 1 at en medstudent har beskrevet bruk av Læringssti i Fronter, og det ønsker jeg å lære mer om.

Jeg jobber nå videre med en tilsvarende digital test i Fronter. Det skal bli spennende å se om dette kan være et hjelpemiddel for Vurdering og læring.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar