fredag 11. mars 2011

Bruk av digitale tester i min undervisning i Matematikk R1

Dette innlegget er svar på følgende problemstilling.


Oppgave 1 - Tester i din undervisning
Hvordan er det mulig å bruke tester i din egen undervisning? Du skal beskrive minst tre mulige opplegg der du drøfter nåsituasjon, ønskede gevinster og hvordan du vil realisere i praksis.

Jeg ser tydelig at min Matematikkundervisning følger den vanlige lest med tavleundervisning, arbeide med oppgaver, lese til prøve og avslutte med en prøve etter endt undervisning. Det er veldig mye fokus på å "regne oppgaver" for å tilegne seg lærestoffet.

Vi diskuterer denne undervisningsformen sammen med elevene hvert år, og der er faktisk samme svar elevene kommer med: "Denne måten å jobbe på fungerer best for meg." Noen elever jobber best i grupper, men de fleste vil også helst jobbe alene. Ved oppstart av skoleåret gjennomfører vi en undersøkelse der elevene får uttale seg om hvordan de mener de lærer matematikk best. Denne kan de besvare anonymt, og det er tydelig: De ønsker tavleundervisning og deretter oppgaver.

Når det gjelder innlæring av nytt stoff, så ønsker elevene å jobbe med oppgaver. Når det gjelder å øve til prøve, så vil de gjerne ha forslag til oppgaver de kan gjøre. Desverre ser jeg, hvert år, at elevene ikke er så flinke med å tilegne seg stoffet på egenhånd direkte fra læreboken. I tillegg ser jeg også at flinke elever som lærer seg riktige algoritmer for oppgaveløsning ikke blir flinke nok til refleksjoner over det har lært og er heller ikke så flinke på muntlig fremføring av det de har lært.

Veldig raskt ser jeg tre situasjoner der jeg kunne ønske å bruke digitale tester for elevene mine:

1. Kartlegging av hvilke undervisningsformer elevene foretrekker for å lære. Dvs. overføre den papirbaserte kartleggingen vi bruker idag, til en digital løsning. Her kan gjerne eleven få være anonyme om de ønsker det.

Ønsket gevinst:
  • Få rask tilbakemelding fra elevene.
  • Få enkel oversikt over svarene.
  • Få ærlige tilbakemeldinger fordi elevene kan være anonyme.
  • Kan enkelt forbedre kartleggingen ved å diskutere spørsmålvarianter med elevene, både før og etter test.
  • Få et system for gjenbruk til neste skoleår.
Hvordan realisere dette:
Bruke prøveverktøyet i Fronter.


2. Vurdering for læring. Hvert kapittel i læreboka inneholder en test ved navn: 15 rette eller gale. Denne testen består av 15 spørsmål der elevene kan svare Riktig eller Galt på gitte utsagn. Dette er en helt annen måte å lære stoffet på, og jeg ser at flinke elever som til vanlig klarer alle regneoppgaver, strever med denne type oppgaver. Jeg kunne ønske å lage dette om til en digitalt test, der jeg utvider med ett valg Vet ikke, slik at elever som svarer Vet Ikke kan få tilbakemelding med tips til hvordan og hvor de kan finne stoff som beskriver teorigrunnlaget her. I Vet ikke-alternativet blir elevene spurt om å utdype hvorfor de er usikker på svaret.

Ønsket gevinst:
  • Lage et vurderingssystem som gir elevene rask tilbakemelding.
  • Elevene kjenner raskt hva de er trygge på og ikke. 
  • Elevene blir øvet i å formulere matematikk med ord.   

Hvordan realisere dette:
Bruke prøveverktøyet i Fronter.

3. Egenvurdering i forhold til kompetansemålene i faget. Det er kompetansemålene elevene skal måles etter, og jeg ser at mange elever ikke har et fortrolig forhold til målene. Elevene blir veldig fokusert på oppgavetyper i faget matematikk og ikke kompetansemålene.. Jeg ønsker derfor å løfte kompetansemålene frem i lyset. Her kunne jeg ønske å lage en digital test de relevene foretok en egenvurdering i forhold til kompetansemålene.
Hvordan realisere dette:
Bruke prøveverktøyet i Fronter. Bruke utstrakt bruk av tilbakemeldinger slik at elevene kan få tips til hvordan de skal tilegne seg stoff de er usikre på.

Ønsket gevinst:
  • Bruke kompetansemålene mer aktivt i undervisningen
  • Vri fokus for elevene vekk fra fokus på oppgavetyper til fokus på pensum i form av kompetansemål.Ha et oversiktlig grunnlag for underveisvurdering av elever.
  • Elevene ser hvilke deler av pensum vi skal igjennom, og hva de bør jobbe mer med

Hvordan realisere dette:
Bruke prøveverktøyet i Fronter.

1 kommentar:

  1. Flott at du tar utgangspunkt i det du vet fra elevenes mønster og ønsker når du planlegger opplegg hvor digitale tester inngår.

    Det kan være jeg misforstår, men jeg opplever opplegg 1 som å ikke være en test, men en undersøkelse. Jeg vet at prøveverktøyet i Fronter kan brukes til mange ting, også evaelueringer. Jeg tenker på "digital test" som noe som har et veldefinert svar og kan poengsettes, mens en undersøkelse er noe som gir tilbakemeldinger.

    Opplegg 2 og 3 er derimot lett å klassifisere som "digitale tester". Jeg liker at du for hvert opplegg skriver ønsket gevinst og hvordan du skal realisere opplegget. De ønskede gevinstene du lister opp er i full tråd med det du kan få til med digitale tester.

    Dette var et bra blogginnlegg, hvor du konkretiserer og tilpasser teorien fra fagstoffet om digitale tester, opp mot ditt eget undervisningsopplegg. Bra!

    SvarSlett