fredag 11. mars 2011

Forslag til videreutvikling av undervisningsopplegg i Matematikk R1

Min forrige blogg avsluttet jeg med følgende tanker for videreutvikling:

For å videreutvikle mitt undervisningsopplegg har jeg noen tanker og ideér:
  • Er det fortsatt blyant og papir som gjelder i Matematikk, eller er det noen gode IKT-løsninger som kan brukes? Bruk av f.eks en MatteEditor er suverent for gjenbruk, men det er fortsatt raskere å regne oppgaver på papir......
  • Hva med digitale tester? Er det noe som med fordel kan brukes i Matematikk?
  • Hva med å formulere refleksjoner rundt matematikk? Hva med å formulere med ord istedet for bare å bruke matematiske løsningsalgoritmer? Kan bruk av skriftlige refleksjoner øve opp de muntlige ferdighetene i Matematikk?
  • Hva med tilbakemelding fra elevene når det gjelder undervisningen? Hva med anonyme tilbakemeldinger i tillegg til de vanlige en-til-en-elevsamtalene som vi gjennomfører? Vil dette være riktigere overfor elevene?
Mine elever er i aldersgrupen 17-18 år. Det er ikke like enkelt for alle å gi meg tilbakemelding i timene i plenum. Noen er ivrige og snakker fritt, men flere er tilbakeholdne med kommentarer. Gjennom en-til-en-samtaler har jeg erfart at flere har vanskeligheter med å snakke fritt i klasserommet. Greit med enkle svar på direkte spørsmål, men de gruer for refleksjoner osv. i plenum

For å komme igang med tilbakemeldinger fra elever, ønsker jeg derfor å lage en løsning der eleven kan få være anonyme hvis de vil. I Fronter, som er vår LMS, ligger det mulighet for å bruke diskusjonsforum som bekrevet av S.A Horgen i pensumlitteraturen for dette faget. Jeg syntes Horgen presenterer flere interessante varianter av bruk av diskusjonsforum. Men Diskusjonsforum i Fronter kan desverre ikke ha anonyme innlegg, derfor forkaster jeg denne løsningen nå.. Fronter har muligheter for en variant av Diskusjonsforum som heter Idémyldring, der innleggene kan være anonyme, men bruk av Idémyldring gir ikke gode muligheter for å strukturere innleggene. Innleggene blir liggende i en lang liste, uten muligheter for gruppering.

Så: For å lage en løsning for anonyme tilbakemeldinger og innlegg fra elevene mine, velger jeg å utforske Prøveverktøyet i Fronter. Her er det muligheter for å velge flervalgs-oppgaver og det kan også være rom for  fritekst-besvarelser. I første omgang ønsker jeg å prøve ut hvordan Prøveverktøyet i Fronter kan brukes til å la elevene få gi tilbakemelding på hvordan undervisningsøkten har vært.

Jeg har gjort en test av dette mot elevene mine, der jeg laget 10 spørsmål knyttet til gjennomføring av undervisningen. Her  fikk elevene flervalgsoppgaver. I slutten av arbeidsøkten fikk elevene 5 minutter til å svare ¨på testen, og samtlige gjorde dette. Siste spørsmål var hvordan de syntes det fungerte å besvare på en slik måte: OG DET SYNTES ALLE VAR GREIT.  Eleven var fornøyd med  å svare digitalt

Prøveverktøyet i Fronter gir en enkel oversikt over samtlige svar fra elevene. Det er derfor enkelt og tidsbesvarende å få en oversikt over tilbakemeldinger. Men: Det er en terskel for å komme igang å benytte dette verktøyet. Det krever investering av tid for på sikt å kunne spare tid.

I første omgang vil jeg benytte Prøveverktøyet til undersøkelser av type evaluering. Jeg planlegger å videreutvikle dette første utkastet mitt til å bli en undersøkelse som jeg kan bruke etter flere ulike typer av undervisningsøkter.

1 kommentar:

  1. I it´s learning er det ett verktøy for prøver (tester) og ett verktøy for undersøkelser. Hvis ikke Fronter har et eget verktøy for spørreundersøkelser, så vil jeg anbefale Google Docs. Det er relativt lett å lage en undersøkelse og det er en veldig effektiv måte å samle inn svar, meninger etc - helt anonymt.

    Flott at du setter fokus på "evaluering", det er viktig for å kvalitetssikre og samle data for å videreutvikle opplegg. I tillegg mener jeg evaluering har et motiverende element. Elever liker å bli involvert, bli hørt og det kan også skape refleksjon om opplegget og egen innsats, som igjen fører til bedre læring.

    SvarSlett