fredag 18. mars 2011

Refleksjoner over min digitale test, Vurdering for læring i Kap.6 Geometri.


Hensikten med min digitale test i Øvingsoppgave 2 er å la elevene få andre typer oppgaver enn de vanlige øvingsoppgavene vi jobber med i Matematikkundervisningen. Denne testen kan elevene gjøre i forbindelse med å øve til en summativ test som vi gjennomfører etter at vi har hatt delavslutning av Kap.6 Geometri.

Spørsmålene i testen er teoretiske utsagn som gjelder i tema Geomtri. Elevene skal ta stilling til om utsagnene er riktige eller gale. Dersom eleven er usikker, kan han svare "Her er jeg usikker". Elevene skal ikke tvinges til å gjette om de ikke er sikre. Utsagnene kan være rimelig kompliserte. Denne testen er derfor best egnet å gjennomføre etter at elevene har vært igjennom pensum. Denne testen er ikke egnet å gjennomføre før vi starter på dette tema. Eleven har mye trening i å gjøre øvingsoppgaver av type , regn ut, konstruer, bevis. Her får de jobbet mer med refleksjoner rundt stoffet, og ikke bare gjennomføre regneteknikker.

Jeg har testet ut de samme spørsmålene  på elever fra tidligere år. Testene har da vært gjennomført i papirform, og ikke som digitale tester. Det har vært svært interessant å se at det ofte ikke er de samme elevene som scorer høyt på vanlige regneoppgaver som scorer høyt på oppgaver av denne typen der en skal lese og forstå teoretiske utsagn.

Tibakemeldingene fra elevene på denne typen tester er at: Dette var ikke greit. Dette var vanskelig, og de klarte ikke helt å relatere spørsmålene til det pensum de hadde vært igjennom. Elevene tok testen, fikk resultatet og gjorde ikke mer med det. Dette ble aldri Vurdering for læring som jeg hadde tenkt. Elevene gjennomførte testen som en summativ vurdering, og ble misfornøyd med resultatet.

Denne digitale testen er laget slik at elevene skal få tips til hvordan de kan sette seg inn i stoff som kan gjøre de i stand til å avgjøre om utsagnet i testen er riktig eller galt. Dersom eleven svarer feil, vil han få en tilbakemelding på hvor han kan finne stoff som kan gi han nødvendig kunnskap. Dersom eleven svarer "Her er jeg usikker" vil han også få samme tilbakemelding med info om hvor aktuelt stoff kan finnes. Det er svært viktig at eleven får tilgang til denne tilbakemeldingen umioddelbart, og ikke som en opplisting av tilbakemeldinger etter endt test.
Dersom eleven er usikker kan han velge "Her er jeg usikker", og vil få frem rettleding slik at han kan svare riktig.

I denne testen er det derfor svært viktig at elevene får tilbakemeldinger umiddelbart dersom de svarer feil. Tilbakemeldingene skal være slik utformet at eleven lett kan finne frem til materiell for å tilegne seg kunnskap om aktuelt tema. Det må/bør være mulig å lenke direkte til aktuelt stoff fra tilbakemeldingene.

Dersom eleven svarer riktig, får han poeng, og kan da se på sluttsummen hvor stor andel riktige han hadde.

Ved vår skole har vi Fronter som LMS. Jeg ønsket derfor ikke å legge mye arbeid i den tekniske utformingene av denne digitale testen i It's learning. Teknikken med tilbakemeldinger har jeg implementert i spørsmål1, 2 og 3, men har ikke gjort dette for spørsmål 4-7. Jeg har implementere direkte tilbakemelding der eleven svarer feil, og der eleven er usiker. I disse tilbakemeldingene kan det også legges inn lenker. I It's learning har jeg ikke lagt inn reelle lenker.

Dette er en skisse for hvilken løsning jeg ønsker for tilbakemelding, men jeg har ikke prioritert å implementere dette i It's learning for hele testen min. Jeg SER i It's learning at det er mulig å får til umiddelbar tilbakemelding, men jeg får det ikke til. En medelev på studiet har klart dette,  så jeg vet det går.......
Desverre i kampens hete så mistet  jeg også de konstruktive tilbakemeldinger jeg laget på spørsmål 1, 2 og 3 så nå har jeg gitt opp å implementere min skisserte løsning i It's learning.

Men: Jeg jobber nå videre med å implementere dette i vår LMS Fronter. Desverre har ikke Fronter mulighet for å gi utfyllende tilbakemeldinge på hvert alternative svar. Løsningen i Fronter blir derfor nå at jeg utdyper hver oppgave med utfyllende beskrivelse på hvor de kan finne informasjon om tema. Dersom de er usikre kan elevene da bruke tid på de utfyllende opplysningene for å finne riktig svar.

I arbeidet med å lage denne testen, ble det tekniske rundt implementering i It's learning veldig tidkrevende og frustrerende. Digitale tester uten tilbakemeldinger ser jeg som rimelig greit å lage, og elevene liker dette. Vi bruker dette noe ved vår skole, så jeg tror absolutt at det er lønnsomt å benytte digitale tester. Jeg vil nå fortsete å tenke rundt digitale tester for Vurdering for læring, for jeg føler at her er det mye å hente.
 
Jeg har også brukt enkle digitale tester for evaluering av undervising, og det har også vært greit. Veldig raskt for elevene å svare, og veldig raskt å vurdere besvarelsene.

 

1 kommentar:

  1. Hmmm, hvorfor vil de som scorer høyt på vanlige regneoppgaver ikke score høyt når de skal lese og forstå teoretiske utsagn? Det kan ha med Blooms å gjøre, at regneoppgaver går på nivå "ferdigheter" mens teori går på "kunnskap" eller kanskje "forståelse". Men det kan også ha med motivasjon å gjøre: Det er morsommere å regne.

    Kjedelig at du mistet informasjon når du utforsket spørsmålsverktøyet i it´s learning. Jeg har hørt at Fronter kommer med nytt testverktøy snart, så vi får da håpe at bedre tilbakemeldinger er blant funksjonaliteten, og at det blir mer brukervennlig (gjelder både it´s learning og Fronter) slik at terkselen for å lage tester blir ytterligere redusert :-)

    SvarSlett